5 restauranttrends die hun stempel op 2025 zullen drukken
Lees meer en download het rapport

Klaar voor 2025? Dit zijn de grootste horecatrends van dit jaar
Welkom in de wereld van restaurants in 2025: een boeiende mix van moderne smaken en innovatieve technologieën! De restaurantgasten van vandaag zijn op zoek naar onvergetelijke maar budgetvriendelijke ervaringen. Voor wie in de horeca werkt, betekent dit dus dat je de hoogste kwaliteit wil leveren, aan redelijke prijzen.
Achter de schermen zijn heel wat restaurants bezig met het optimaliseren van hun processen en logistiek. Denk dan aan geïntegreerde systemen, vlotte bestel- en betaalprocessen en loyaliteitsprogramma’s. ‘Uiteten’ gaat vandaag niet enkel over smaak, ook over efficiëntie en duurzaamheid. Gezonde fastfood en duurzame ingrediënten hebben nu ook een plek op restaurant, vaak in de vorm van traditionele, huisgemaakte gerechten. Als restaurantuitbater krijg je dus te maken met aanzienlijke veranderingen.
In ons trendrapport vertellen we je alles over deze veranderingen. Baat je een restaurant uit? Werk je in de horecasector? Of houd je gewoon van heerlijk tafelen? Duik samen met ons in de restaurantwereld van 2025!
Lees meer en download het rapport

Horecatrend 1
Plantaardige voeding, niet enkel om ecologische redenen
Zorg ervoor dat de groenten die je aanbiedt, op een verfijnde manier bereid zijn en kies voor lokale producten. Zo verhoog je de winstmarge op elk gerecht.
Horecatrend 2
Goede contacten onderhouden met lokale producenten en handelaars
Is er een product dat je normaal importeert dat je kan vervangen door bijvoorbeeld een zelf geteeld kruid? Probeer dit dan en gebruik het in diverse gerechten.
Horecatrend 3
Analyseer je menu = lagere prijzen voor je gasten
Restaurants moeten dus vaak focussen op een winstgevend menu, maar willen tegelijk wel de klant blijven tevredenstellen.
Horecatrend 4
Personeel tevredenstellen én behouden
Een sterk team dat elkaar goed kent, heeft meer plezier. Gelukkige medewerkers geven vaak meer van zichzelf en willen gasten een goede service leveren.
Horecatrend 5
Volledige controle over de belangrijkste statistieken
Wie een winstgevend restaurant wil uitbaten, moet steeds op de hoogte zijn van de belangrijkste statistieken.
Plantaardige voeding, niet enkel om ecologische redenen
Check de winstmarges
Zorg ervoor dat de groenten die je aanbiedt, op een verfijnde manier bereid zijn en kies voor lokale producten. Zo verhoog je de winstmarge op elk gerecht.
Zoek goed verkopende producten met een hoge marge
Promoot de gerechten met hoge marges die goed verkopen: zet ze prominent op de menukaart.
Goede contacten onderhouden met lokale producenten en handelaars
Lokale producenten
Bouw een band op met lokale handelaars en producenten. Zorg vooral dat er wederzijds vertrouwen is en begin niet meteen met prijsonderhandelingen.
Marketing
Promoot je lokale handelaars op je menu en laat hun naam vallen op diverse plekken.
Analyseer je menu = lagere prijzen voor je gasten
Analyseer je menu
Bij het samenstellen van een nieuw menu, is het goed om je huidige kaart en elk gerecht erop te analyseren op basis van winstgevendheid (dekkingsbijdrage) en de populariteit (verkoopvolume). Met deze nuttige info, kan je de juiste beslissingen nemen voor je zaak. Je zal zien dat klanten duidelijk favorieten hebben op je menu, en dat er gerechten zijn die net weinig verkocht worden.
Personeel tevredenstellen én behouden
Bouw een sterk team
Een sterk team dat elkaar goed kent, heeft meer plezier. Gelukkige medewerkers geven vaak meer van zichzelf en willen gasten een goede service leveren. En een hoog niveau van klantenservice is noodzakelijk voor het voortbestaan van je restaurant.
Werk aan de teamspirit
Je wil een team dat goed samenhangt. Dat bereik je door samen activiteiten of teambuildings te doen, samen te eten, e.d. Als een medewerker zich goed voelt in het team, wil die ongetwijfeld langer blijven werken voor je zaak. Gelukkige medewerkers presteren ook beter en zijn vriendelijker naar gasten toe. De sfeer in je zaak wordt daardoor fijner.
Volledige controle over de belangrijkste statistieken
Wie een winstgevend restaurant wil uitbaten, moet steeds op de hoogte zijn van de belangrijkste statistieken. Je wil namelijk op een professionele manier te werk gaan en volledige controle hebben over je KPI’s.
Een voortdurende monitoring en analyse van de KPI’s van je restaurant kan je waardevolle inzichten opleveren die van pas komen om strategische beslissingen te nemen, om zo te garanderen dat je zaak winstgevend blijft. Er zijn standaard KPI’s die essentieel zijn. Naast deze standaard KPI’s zijn er nog tal van extra KPI’s die je kunnen helpen, afhankelijk van het restauranttype en je doelen.
We lijsten hier voor jou de belangrijkste statistieken op die je regelmatig zou moeten checken om je winstgevendheid, kosten, efficiëntie en klanttevredenheid te kennen. Bovendien is het nuttige info om beslissingen te nemen voor de volgende dag, week of maand.
Dagelijkse belangrijke statistieken:
• De verkoopcijfers van die dag
• De gemiddelde transactiewaarde
• Aantal gasten
• Aantal gasten per tijdstip
• Omzet per tafel
• Personeelskost
• Voedselverspilling
Download: Dé trends van 2025 voor de restaurantsector ?
Neem contact op
Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.