Business plan voor restaurant – artikels
De zakelijke kant op punt stellen – maak een businessplan voor restaurant
Dit artikel maakt deel uit van onze serie ‘Een restaurant beginnen‘ – onze gids voor iedereen die een restaurant wil openen. In dit artikel bekijken we hoe je een business plan voor een restaurant opstelt.
Een businessplan voor restaurant confronteert je met de realiteit van het uitbaten van een horecazaak nog voor je je eerste klant verwelkomt. In dit stadium neem je je ongrijpbare merk en maak je het concreet met harde feiten en cijfers. Je vertaalt je idee naar een taal die door investeerders wordt begrepen en door dat te doen, zal je beseffen wat je als volgende stap moet doen. Een businessplan onthult ook mogelijke valkuilen en vermindert op die manier je risico’s.
Een business plan voor restaurant mag niet te lang zijn en moet bevatten:
Het zou zoveel mogelijk details moeten bevatten over je concept, je aanbod, een marktanalyse, belangrijkste activiteiten, belangrijkste middelen, klantensegmenten, verkoopkanalen, informatie over inkomsten, kosten en partners Ten slotte schrijf je een samenvatting bij je businessplan. Dat is het eerste waar potentiële investeerders naar kijken. De samenvatting moet beknopt zijn en de sterktes benadrukken, zonder gebruik te maken van clichés en holle frasen.
Business plan voor restaurant: Denk aan de financiering
Je businessplan voor restaurant omvat schattingen van je totale opstartkosten en het bedrag dat nodig is om je restaurant elke dag draaiende te houden. Je zou ook een begroting moeten hebben die de inkomsten en uitgaven van het eerste jaar voorspelt, zodat je weet hoeveel geld je nodig hebt om te overleven. Dat totaal vertegenwoordigt je financieringsbehoeften.
De financiering kan van diverse bronnen komen, zoals je eigen spaartegoeden, de samenwerking met een of meer partners, investeerders of een banklening. Ongeacht je strategie – zelfs al is het je eigen geld – zorg je ervoor dat je over degelijke financiële prognoses beschikt.
Business plan voor restaurant: Respecteer de regelgeving, licenties en vergunningen
Iedereen die eten aan het brede publiek serveert of verkoopt, heeft de verantwoordelijkheid om te garanderen dat het voedsel veilig is. Het is belangrijk dat je achterhaalt welke verplichtingen in jouw gebied gelden op het vlak van licenties om voedsel en alcohol te serveren, gezondheidsvoorschriften, brandveiligheid, vergunningen voor terrassen en belastingwetten. Doorgaans dien je rekening te houden met Europese richtlijnen, zoals de Algemene Verordening betreffende de Levensmiddelenwetgeving, alsook nationale wetten en lokale varianten.
Vele aspecten van een horeca-activiteit worden streng gereglementeerd en worden aan inspecties onderworpen. Als je niet aan de regelgeving voldoet, riskeer je een boete of wordt je zaak misschien door de overheid gesloten. Je moet ook een veilige omgeving verschaffen waarin je werknemers kunnen werken en je gasten kunnen eten. Check bij je lokale overheid welke regelgeving specifiek van toepassing is op de plaats waar jij je zaak wil vestigen.
Lees meer: In 10 stappen naar een digitaal restaurant.
Business plan voor: restaurant: Kies de juiste toestellen en technologie
Een ander cruciaal aspect van de bedrijfsvoering voor elke horecaondernemer is om een betrouwbare leverancier van apparatuur en ingrediënten vast te leggen tegen redelijke prijzen. Neem contact op met verschillende groothandelaars in voeding om de beste prijs-kwaliteitsverhouding gezien jouw concept te bekomen. Vergeet in dit stadium het technologiearsenaal van je restaurant niet.
De gewone klanten zijn sneller geëvolueerd dan de sector, en je moet dit in gedachten houden voordat je je oven aanzet. Hoe zal je reserveringen, getrouwheidsprogramma’s, onlinebestellingen en betalingen, zelfbedieningsoplossingen, mobiele betalingen en meeneem- of bezorgdiensten regelen?
De juiste technologie moet ook het beheer van je bedrijf en de dagelijkse werking ondersteunen. Je personeel kan een mobiel toestel gebruiken om de bestellingen en betalingen van klanten aan te nemen. Die zijn dan ogenblikkelijk beschikbaar voor het keuken- en barpersoneel via displays, zodat zij het eten en de dranken kunnen beginnen bereiden nog voor de kelner de tafel heeft verlaten. De informatie wordt tegelijkertijd doorgegeven aan het uitchecksysteem en opgenomen in de totale verkoopcijfers voor jouw kantoor. Dezelfde workflow geldt voor het betalingsgedeelte, wanneer een gast wil betalen, hoef je niet de rekening en de betaalterminal te halen, maar gebruik je hetzelfde apparaat waarmee je de bestelling hebt opgenomen en de betalingen afhandelt.
Slimme investeringen in digitale systemen zorgen voor een snellere en meer gepersonaliseerde dienstverlening aan klanten en laten je tegelijkertijd toe om je meer op de managementbeslissingen en minder op de routinetaken te concentreren.
Het onestop platform van Trivec
Een systeem dat een groot deel van je managementtaken automatiseert, komt elke horeca-eigenaar ten goede. Trivec biedt een uitgebreid platform dat al je bedrijfsactiviteiten integreert en stroomlijnt voor een effectief beheer. Trivecs kassasysteem voor horeca verschaft je geautomatiseerde rapporten en kan op jouw specifieke behoeften worden afgestemd door te integreren met je huidige systemen, zoals voor je personeelsplanning, financiën, loyalty, crm, reserveringen, analyses en voorraad.
Wil je op de hoogte blijven van je verkoop en voorraad, en tegelijk je afval verminderen en je winst verhogen? Check dan Trivec’s geautomatiseerde doseringssysteem die met je kassasysteem integreren. Overweeg ook een geautomatiseerd flessencontrolesysteem zodat sterke dranken in de juiste hoeveelheden worden geschonken.