Marketing restaurant
Hoe kan jouw restaurant sociale netwerken gebruiken?
Door echt aanwezig te zijn op social media kan jouw restaurant zijn zichtbaarheid vergroten en zijn omzet verhogen. Instagram, Facebook, LinkedIn, TripAdvisor, noem maar op. Boost de zichtbaarheid van je restaurant met restaurantmarketing via deze onmisbare tools!
Download hier onze brochure “Hoe ziet het restaurant van de toekomst er uit“.
Waarom moeten restaurants sociale netwerken gebruiken?
Het totale aantal actieve gebruikers van sociale netwerken wordt geschat op 3,48 miljard. Dat is een zeer groot aantal, zelfs als je het verfijnt tot de doelgroep. Social media zijn dus een zeer doeltreffende tool als je een nieuw publiek wil bereiken. Vooral voor wie actief is in de horeca. Daarom is het van cruciaal belang dat je sociale netwerken weet te gebruiken. Om zo een nieuwe community te ontwikkelen en nieuwe klanten te genereren.
Het resultaat?
- Meer vertrouwen en trouw van de klanten: door goed na te denken over hoe je jouw zaak op social media voorstelt. Zo kun je ervoor zorgen dat mensen zin krijgen om bij jou te komen eten. Hierdoor win je hun vertrouwen (nette zaak, verzorgde menukaart) en kan je ze aan je binden. Jouw klanten/volgers blijven van elk nieuwtje op de hoogte.
- Je kunt je merk in de kijker zetten: door een toegewijde community op te bouwen die fan is van je werk, plaats je jouw merk in de spotlights. Je gerechten en posts maken mensen enthousiast.
- Voordelige PR: reclame maken op social media kost niets. Anders dan met Facebook Ads, Google Ads en andere kanalen bereik je het juiste publiek eenvoudig door middel van hashtags.
- Je verbetert je klantenservice: door online beschikbaar te zijn, sta je beter in verbinding met je klanten. In België brengen mensen bijna 2,5 uur per dag door op social media. Al die mensen zijn dus op de hoogte van belangrijke veranderingen, Jij kunt dankzij online aanwezigheid je communicatie verbeteren en zelfs online nieuwe reservaties binnenhalen.
Wat moet je doen om je aanwezigheid op social media te ontwikkelen?
De koning van het communitymanagement zijn, dat is misschien niet meteen jouw ambitie. Maar je zichtbaarheid op social media en platforms verbeteren, dat zie je wel zitten? In dit artikel geven wij je enkele nuttige tips.
1- Maak een Facebookpagina aan
Het is essentieel om een Facebookpagina aan te maken voor je restaurant. Je hoeft er niet heel actief op te zijn, maar zo’n pagina maakt je wel gemakkelijk bereikbaar. Al je informatie (adres, telefoonnummer en e-mailadres) is beschikbaar, net als je openingsuren.
Op Facebook kan je informatieve content delen. Leuke foto’s hou je beter voor Instagram. Met datzelfde platform kan je, dankzij de opmerkingen en aanbevelingen, online ook een sterke reputatie opbouwen.
2- Maak een Instagramaccount aan
Laat je chef zich bij zijn menukeuze leiden door ‘instagrammable’ gerechten? Zorg er dan zeker voor dat je een foodiepubliek bereikt door de aandacht te vestigen op het werk dat in de keuken wordt verzet. Post regelmatig mooie foto’s, zowel van je gerechten als van je interieur of je personeel.
Kies zeker voor een professioneel account. Daarmee kan je een link plaatsen naar je website, met name je reservatiepagina en de evolutie van je statistieken volgen. De horeca is een zeer visuele wereld, dus laat je toekomstige klanten watertanden door ze prachtig beeldmateriaal voor te schotelen. Je e-reputatie optimaliseren is belangrijk.
3- Tripadvisor wacht alleen maar op jou
Als we aan toerisme of horeca denken, komt er meteen één website in ons op: Tripadvisor. Dat is de bijbel van de horeca. Miljoenen mensen laten zich bij hun keuze immers leiden door de adviezen en aanbevelingen van dit platform.
Met een goede ranking, veel aanbevelingen en goede recensies op deze site, kan je zaak binnen korte tijd als een van de hipste restaurants in je stad worden beschouwd. In België en daarbuiten!
Een sociaal netwerk moet deel uitmaken van je contentstrategie. Je kunt ook gebruikmaken van een platform zoals TheFork, waarmee je je zichtbaarheid nog verder kunt verbeteren. Zo overtuig je potentiële klanten om je zaak te bezoeken.
4- Verzamel recensies en zet ze in de kijker
Verzamel ook klantenbeoordelingen. Aarzel niet om iedereen die bij jou is komen eten eraan te herinneren een recensie te schrijven over hun ervaring, online of ter plaatse.
Positieve recensies en goede feedback krijgen is essentieel, of dat nu op Facebook is of op andere platforms, zoals Google My Business of Tripadvisor. Daar vaart ook je mond-tot-mondreclame wel bij.
Bedank de mensen die de moeite hebben genomen om een beoordeling achter te laten. Beloon hen door bepaalde reviews te delen die op hun beurt nieuwe klanten kunnen overtuigen om bij jou te komen eten of ervoor zorgen dat andere klanten terugkomen.
5- Influencers: een goed referentiesysteem op sociale media
Influencers uitnodigen om bij jou te komen eten of partnerships mee op te zetten is een uitstekende manier om jouw bekendheid te vergroten onder hun community. Het is een prima idee om deze bloggers of Instagrammers, die vaak zeer veel volgers hebben met dezelfde interesses als zijzelf, te integreren in jouw socialmediastrategie. Als hun volgers zien dat ze een fijne tijd beleven bij jou, dan krijgen ze daardoor zelf ook zin om jou een bezoek te brengen of bij jou een afhaalmaaltijd te bestellen! Hou dat ook in je achterhoofd wanneer je bijvoorbeeld een nieuw menu uitbrengt.
Ga naar onze Trivec-blog en klik op social media voor je restaurant.
Restaurantmarketing: meer klanten over de vloer dankzij content die zij zelf genereren!
User Generated Content bestaat simpelweg uit niet-betaalde of niet-gesponsorde posts die mensen online delen wanneer zij een product of dienst gebruiken of beoordelen. Als een van je contacten een tweet uitstuurt over een ervaring die hij heeft gehad in een hotel, dan is dat UGC (User Generated Content). Wanneer je favoriete merk Instagramstories van klanten overneemt tijdens een door dat merk georganiseerd evenement, dan is dat ook UGC. Ook wanneer iemand op TikTok een filmpje deelt waarop die persoon zegt de beste sneakers ooit te hebben gekocht, is dat UGC.
Het feit dat bedrijven al die UGC in hun voordeel kunnen laten werken, maakt social media zo krachtig. Hoewel het gaat om organische content, kan de draagwijdte van gedeelde UGC zeer ver gaan voor zowel merken als gebruikers.
UGC is niet altijd content waarin jouw product expliciet vervat zit. Het kan ook gaan over levensstijlen of over waarden die overeenstemmen met de ethiek van je merk en je publiek.
Enkele aanbevelingen om UGC goed te gebruiken
Wil je je restaurant in de markt zetten? Wees dan voorzichtig en gebruik geen UGC zonder het te vragen. Al te vaak nemen merken online gedeelde afbeeldingen over zonder naamsvermelding of zonder afspraak met de maker ervan. Maak er een gewoonte van om de toestemming van gebruikers te vragen en te krijgen alvorens hun content te delen. Of het nu gaat om een foto of een tot in de puntjes uitgewerkte post, voor mensen die de content hebben geschreven is het onrechtvaardig die zonder toestemming te gebruiken, om welke context het ook gaat.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat je gaat betalen voor de UGC. Het kan echter wel gebeuren dat een maker op legitieme wijze vraagt te worden betaald voor foto’s of content die jij deelt. Als je twijfelt, vraag dan advies bij je juridische team voordat je een akkoord sluit. Als je de gebruikers niet kunt vergoeden, verwijder dan hun content die je reeds hebt gepubliceerd. Werk in plaats daarvan samen met gebruikers die hun content wél met jou wensen te delen zonder officiële betaling. Restaurantmarketing is cruciaal.
Stem je socialmediastrategie af op je zaak
Online zichtbaar zijn is essentieel geworden om je communicatiestrategie te ontwikkelen, met name nu mensen steeds meer in de buurt gaan zoeken. Als je makkelijk te vinden bent op social media, win je heel wat zichtbaarheid.
Daarom benadrukken wij dat je je accounts en je doelpubliek moet diversifiëren. Vergeet daarbij niet dat je een professionele account beheert. Post dus niet om het even wat. Gebruik een strategie en een toon die past bij je zaak, laat leuke foto’s zien, enz. Een PR-manager in de arm nemen kan heel wat zaken verduidelijken.
Aarzel ten slotte niet om je te focussen op relevante platforms die je nieuwe klanten kunnen opleveren. Om dit alles te vergemakkelijken, plaats je best links naar je reservatie- of contactpagina’s!
Neem contact op
Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.