Dark Kitchen
Hoe maken Dark Kitchens winst?
De vraag is: zijn Dark kitchens winstgevend? De populariteit van afhaalrestaurants is de laatste jaren sterk toegenomen. Een “Dark kitchen” is een fysieke keuken die alleen investeert in thuisbezorging en geen eten ter plekke serveert. Je vindt er geen tafels, geen bediening en geen gasten. Alleen een keuken en keukenpersoneel. Dark kitchens worden ook wel Ghost Kitchen, delivery-only restaurants, of online-only restaurants genoemd.
Download hier onze brochure “10 eenvoudige stappen om uw restaurant te digitaliseren”.
Ophaal- en bezorgopties aanbieden bleek tijdens de pandemie cruciaal om als restaurant te kunnen overleven. Veel zaken hebben ervoor gekozen om hiermee verder te gaan. Dit betekent dat er wereldwijd heel wat nieuwe afhaalrestaurants werden opgestart. Als de statistieken kloppen, is het concept van afhaalrestaurants een blijver. Zakelijk is het immers geen slechte keuze, want een afhaalkeuken kan je uitgaven radicaal verminderen en tegelijkertijd voor constante inkomsten zorgen.
Of je nu een nieuwe keuken wilt openen of je bestaande restaurant verder wilt uitbreiden, een afhaalrestaurant vormt een geweldige opportuniteit. Via bezorgdiensten en bezorgapps zoals Takeaway.com en Ubereats bepalen de muren van je restaurant niet langer de mate waarin je kunt groeien. Daarnaast geven de apps je de kans om eens een nieuw concept uit te proberen. Online kunnen dezelfde keuken en hetzelfde personeel totaal verschillende gerechten en concepten aanbieden zonder daarvoor enorme veranderingen te moeten doorvoeren. Omdat alles digitaal verloopt, zijn de opties eindeloos.
Wat zijn de voordelen van een Dark Kitchen?
Je bespaart geld op je locatie en personeel
Door niet in een traditioneel restaurantgebouw te hoeven investeren, bespaar je enorm op vastgoed en onderhoud. Afhaalrestaurants vereisen immers een minimale personeelsbezetting, wat ook nog eens heel wat geld scheelt. Ook een centrale ligging voor je zaak is nu minder belangrijk omdat je gewoon alles kunt laten bezorgen/afhalen. Verder wordt ook voedselverspilling met dit concept beperkt.
Je breidt je bestaande zaak uit
Je bestaande restaurant uitbreiden met afhaalgerechten wordt veel gemakkelijker met een bezorgkeuken. Doordat je een aparte keuken hebt die alleen maar afhaalgerechten aanbiedt, heeft de verandering geen invloed op je bestaande restaurant. Je kunt ook je kans grijpen om nieuwe gerechten en concepten uit te proberen vanuit de bezorgkeuken. Deze kan je dan na een positief resultaat integreren in je restaurant. Veel grote restaurantketens zoals McDonalds en Nandos hebben de laatste jaren met dit concept geëxperimenteerd. Dit had een grote impact op hun cijfers.
Je beperkt de risico’s
Een Dark kitchen opzetten of je bestaande restaurant met een afhaalkeuken uitbreiden, vormt minder risico dan een gewoon restaurant openen. Omdat je met veel minder opstartkosten te maken hebt, kan een afhaalrestaurant ook een interessante optie zijn om je restaurant en visie uit te testen. Als je afhaalrestaurant goed van start gaat kun je de verdere uitbreiding van je zaak overwegen.
Je deelt je ervaring met anderen
Als je niet de kans hebt om je eigen keuken op te starten, kun je ook een plekje huren in een bestaande keuken en je ervaring met anderen delen. Op deze manier vermijd je de investering in een gebouw, apparaten en keukengerei. Misschien kun je de keuken zelfs delen met andere bedrijven die op andere momenten werken, om de kosten nog verder te drukken? De mogelijkheden zijn legio voor virtuele restaurants die vandaag de dag vanuit bezorgkeukens werken.
Er is geen twijfel mogelijk: de restaurantsector ondergaat een metamorfose. Uit onderzoek van Statista blijkt dat bezorgkeukens naar alle waarschijnlijkheid zo’n 50% van de drive-through- en afhaalconcepten ter wereld zullen uitmaken tegen 2030. Steeds meer mensen kiezen voor bezorging aan huis in plaats van ter plaatse te gaan eten.
Je beschikt over digitale betaaloplossingen
Als je een bezorgkeuken runt, is een vlekkeloze service een must voor je klanten. Je werkt als bezorgdienst en is het dus cruciaal dat je een bezorgapp integreert. Digitale menu’s en digitale betaalopties vereenvoudigen en versnellen het proces en sluiten naadloos aan op het digitale merk dat jij wilt opzetten. QR-codes en digital menu’s komen steeds vaker voor, zelfs in restaurants waar wel bediening is. Met digitale menu’s heeft jouw afhaalrestaurant de volledige controle over wat er bereid moet worden.
Daarnaast helpen ze je om eenvoudige aanpassingen te doen, nieuwe promo’s toe te voegen. Zo kan je steeds een gerecht of lunch van de dag voorstellen. Zoals we al schreven, heeft de pandemie ook invloed gehad op hoe consumenten uiteten willen gaan. Digitale betaaloplossingen zijn hygiënischer, milieuvriendelijker en meer kosteneffectief. Je klanten kunnen je menu gemakkelijk inkijken en rechtstreeks vanaf hun telefoon bestellen en betalen. Gemakkelijker kan het haast niet, toch?
Neem contact op
Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.