Digitale menukaart voor horeca
Wat is een digitale menukaart voor horeca ?
Kunnen je klanten je digital menu op je website terugvinden? Volgens onderzoek van OpenTable kijkt 93% van de mensen online naar het menu voordat ze ergens gaan eten. Als jouw menukaart dus niet zichtbaar is, verlies je mogelijk al klanten, nog voor je de kans krijg om ze te ontvangen.
Download hier onze brochure “Hoe ziet het restaurant van de toekomst er uit“.
Een goed onderhouden website geeft bezoekers een positieve eerste indruk van je zaak. Toch besteden veel restauranthouders weinig tijd aan de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van hun menu. Buiten het webmenu zijn digitale signalisatie, menuborden en grote schermen een goede manier om klanten duidelijk te laten zien wat ze kunnen bestellen. Toch is het digitale menu op je website een belangrijke verkooptool. Je restaurant heeft dan misschien de beste locatie en bediening, als je klanten je website niet leuk vinden zal je moeite hebben om de stoelen gevuld te krijgen. Met digitale aanwijzingen navigeer je de mensen bovendien eenvoudig richting de betaling en extra’s die ze kunnen kopen. Hierdoor hoeven ze minder lang te wachten.
Bij een digitale menukaart is het belangrijk om precies te weten waar je klanten naar op zoek zijn. Klantenbinding is cruciaal als je iets wilt verkopen. Het is belangrijk om de aandacht van de mensen op het juiste moment, in real time, te vatten. De meeste bezoekers zijn op zoek naar een uitmuntende klantenbeleving, maar hechten nog meer belang aan de gerechten op het menu. Of dat nu promo’s zijn, fastfood of andere items. Je digitale menu gemakkelijk vindbaar en duidelijk maken is een belangrijk onderdeel van het proces. Even cruciaal als een goed menu op papier.
Hoe maak je een digitale menukaart voor je restaurant?
1. De aandacht van de klant is essentieel! Springt je menu in het oog?
Eten en drinken dat er aantrekkelijk uitziet voor jouw vaste klanten en doelgroep, leesgemak, een fijne lettergrootte, lay-out en format. Het zijn allemaal vaste ingrediënten voor een goede menukaart. Gebruik ook niet meer dan twee pagina’s, want het is gemakkelijker voor klanten om minder keuze te hebben. Dankzij geordende categorieën en subcategorieën zorg je voor meer overzicht in het bestelproces. Overweeg ook om de voedingswaarden en het aantal calorieën per gerecht te vermelden. Klanten gaan vandaag een stuk bewuster om met eten en ingrediënten. Op het internet vind je verschillende interactieve sjablonen om je menu te ontwerpen, mocht je wat inspiratie nodig hebben.
2. Waar plaats je een digitale menukaart voor horeca op je website?
De digitale menukaart voor horeca zou een van de eerste dingen moeten zijn die je klant ziet als hij of zij op je website komt. Verstop het niet achter te veel onnodige kliks – zie het als het hart van je restaurant. Wees trots op je aanbod en gebruik je menu om al dat lekkere eten in de schijnwerpers te zetten.
Gebruik hiervoor geen downloadbare pdf, want hierdoor zal de bezoeker naar een ander scherm in de browser worden gestuurd. Zo wordt deze potentiële klant weggeleid van je hoofdwebsite en riskeer je hem of haar kwijt te raken. Houd je klanten bij je, zodat ze sneller een tafel kunnen reserveren en je kunnen contacteren voor meer informatie. Op smartphones is het downloaden van pdf’s nog minder aangeraden, want het formaat is niet geschikt voor veel gsm’s.
3. Heeft een digitaal menu invloed op je zoekresultaten en online ranking?
Met een digitale menukaart voor horeca op je website kun je hoger op de lijst van relevante zoekresultaten komen in Google en andere zoekmachines. Een zoekmachine kan bepaalde woorden op je website lezen. Wanneer een potentiële klant bijvoorbeeld zoekt naar een gerecht dat jij aanbiedt, dan kom je hoger in de zoekresultaten te staan dan wanneer je menu in pdf-formaat gedownload moet worden. Zoekmachines kunnen de inhoud van pdf’s immers niet lezen.
Zonder marketing zullen de meeste mensen niet weten dat jouw restaurant bestaat. Er zijn heel wat manieren om je zaak onder de aandacht te brengen. Van socialmedia-advertenties tot lokale media. Je menukaart online zetten is nog een marketingtool die je in je voordeel kunt laten werken. Je klanten bezoeken jouw restaurant immers om het eten en drinken! Dus hoe kun je ze beter verleiden dan met een overzicht van al het lekkers dat je aanbiedt?