Plantaardige voeding – niet enkel om ecologische redenen

Plant-based meal

Plantaardige voeding – niet enkel om ecologische redenen

Vele restaurants leden onder de impact van de recente inflatie. Sinds eind 2021 stegen de prijzen voor voeding met ca. 25% en sommige ingrediënten zijn zelfs 70% duurder dan voorheen. Heel wat restaurants moesten hun foodcost en aankoop van dranken dus herzien, ook nu weer voor 2025.
Om financieel levensvatbaar te blijven, is innovatief denken cruciaal. Zo kan het erg voordelig zijn om plantaardige ingrediënten op het menu te zetten. We weten al dat dergelijke voedingsmiddelen beter zijn voor het milieu dan vele andere opties. Daarnaast biedt de keuze voor vegan ingrediënten vaak ook financiële voordelen voor restaurants, aangezien dit een positieve impact kan hebben op de marges van een gerecht

En er zijn nóg meer voordelen. Gezonde eetgewoontes kunnen het risico op hart- en vaatziekten doen dalen met 30 tot 50%. Een ‘groen’ dieet kan ook de kans op een derde van alle kankers doen afnemen. Er zijn dan ook heel wat initiatieven in werking om gezonde voeding toegankelijker en aantrekkelijker te maken. Als restaurant is het dus een goed idee om ook je verantwoordelijkheid op te nemen, zeker als je ziet dat die gezonde gerechten alsmaar populairder worden bij je gasten.

Voor groene, duurzame ingrediënten kiezen, wil niet per se zeggen dat je géén vlees meer op het menu zet. Maar groenten, bonen, linzen, erwten en dergelijke als hoofdingrediënt gebruiken in sommige gerechten kan de marges op vegetarische gerechten wel vergroten. Een breder aanbod aan vegetarische opties laat een restaurant toe om het aantal vleesgerechten te verminderen. Dat is ecologisch verantwoord, besparend, gezond én heerlijk!

enjoying salad meal

Tips voor restaurantuitbaters:

Check de winstmarges

  • Zorg ervoor dat de groenten die je aanbiedt, op een verfijnde manier bereid zijn en kies voor lokale producten. Zo verhoog je de winstmarge op elk gerecht.
  • Zoek goed verkopende producten met een hoge marge
  • Promoot de gerechten met hoge marges die goed verkopen: zet ze prominent op de menukaart.
  • Vermijd signature dishes die te duur zijn

Het is slimmer om nieuwe gerechten te serveren in plaats van te blijven hangen bij gerechten die niet goed verkopen.

Hoe kan Trivec je helpen?

We hebben tal van integraties en tools ter beschikking die je helpen om je klantenbinding te verbeteren en je kosten te verlagen. Bij Trivec hebben we een uitgebreid partner-ecosysteem met integraties op maat van restaurants, inclusief loyaliteitsprogramma’s, optimalisatie van je inventarisatie, reservaties en zoveel meer. Interesse? Neem een kijkje op deze pagina.

POS Kassesystem hotel